Navzdory úvodu nepostihuje tato situace jen ženy. I pánové jistě znají ten moment, kdy najednou nutně musejí mít nové běžecké boty, i když naposledy běhali před dvěma měsíci nebo nové cédéčko i přesto, že v mobilu mají Spotify.
· Proč to chci? Pokud vás neodolatelná touha pořizovat si věci, co nepotřebujete, přepadá pravidelně, zamyslete se nad tím, čím si to obvykle zdůvodňujete. Je to ve slevě? Nebo jste měli špatný den a máte pocit, že si nějakou odměnu zasloužíte. Nebo se vám daná věc prostě jen líbí? Když se vám podaří identifikovat rizikové situace, máte napůl vyhráno, protože se jim budete daleko snáze vyhýbat. Jsou vaším problémem slevové akce? Řekněte sami sobě, že nejlepší sleva je ta stoprocentní. Nebo máte ve zvyku si nákupy zlepšovat náladu? Vzpomeňte si, jak dlouho vám radost vydržela posledně. Den? Dva? Pak nastoupily výčitky a sliby, že už to nikdy neuděláte.
· Rizikové trasy. Prohlédněte si své poslední impulzivní úlovky. Opakují se mezi nimi stále ty samé obchody? Pak je možná čas změnit trasu, tak, abyste se rizikovým místům vyhnuli. Ano, možná si trochu zajdete, ale za ty ušetřené koruny pár kroků navíc stojí. Odvykněte si také chodit se „jen tak kouknout“, abyste zabili čas. Vyrazte místo toho například za kamarády, zavolejte rodičům, prostě udělejte něco jiného, abyste se zbavili nudy.
· Účetnictví. Začněte si vést podrobný deník nákupů, do kterého si budete své „úlovky“ zaznamenávat. Pokud si totiž budete muset svůj nákup zapsat, uvidíte jej černé na bílém a nebudete ho moci jen tak snadno pustit z hlavy. Pokaždé, když sešitek otevřete, bude na vás hrozivě zírat. A vy si příště dvakrát rozmyslíte, než z peněženky vytáhnete kartu nebo bankovku.
Neplaťte kartou. Psychologové také radí neplatit kartou. Pokud totiž za nákup vydáte fyzické peníze, má to na vás daleko větší efekt než když jen máchnete plastovou kartičkou.